תנ"ך - אלה
בני־שעיר
החרי
ישבי
הארץ
לוטן
ושובל
וצבעון
וענה:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
אֵ֤לֶּה
בְנֵֽי־שֵׂעִיר֙
הַחֹרִ֔י
יֹשְׁבֵ֖י
הָאָ֑רֶץ
לוֹטָ֥ן
וְשׁוֹבָ֖ל
וְצִבְע֥וֹן
וַעֲנָֽה:
(בראשית פרק לו פסוק כ)
אֵלֶּה
בְנֵי־שֵׂעִיר
הַחֹרִי
יֹשְׁבֵי
הָאָרֶץ
לוֹטָן
וְשׁוֹבָל
וְצִבְעוֹן
וַעֲנָה:
(בראשית פרק לו פסוק כ)
אלה
בני־שעיר
החרי
ישבי
הארץ
לוטן
ושובל
וצבעון
וענה:
(בראשית פרק לו פסוק כ)
אלה
בני־שעיר
החרי
ישבי
הארץ
לוטן
ושובל
וצבעון
וענה:
(בראשית פרק לו פסוק כ)
תרגום אונקלוס:
אִלֵין
בְּנֵי
שֵׂעִיר
חוֹרָאֵי
יָתְבֵי
אַרעָא
לוֹטָן
וְשׁוֹבָל
וְצִבְעוֹן
וַעֲנָה
:
רש"י:
יושבי
הארץ
-
שהיו
יושביה
קודם
שבא
עשו
לשם.
ורבותינו
דרשו
(שבת
פה
,
א):
שהיו
בקיאין
ביישובה
של
ארץ:
מלא
קנה
זה
לזיתים
,
מלא
קנה
זה
לגפנים;
שהיו
טועמין
את
העפר
ויודעין
איזו
נטיעה
ראויה
לו.
רשב"ם:
יושבי
הארץ
-
מתחילה
,
"ובני
עשו
יירשום"
,
ככתוב
ב'אלה
הדברים'
,
"וישבו
תחתם"
(דב'
ב
,
יב).
ראב"ע פירוש א - הקצר:
שעיר
-
לא
ידענו
ייחוסו;
והזכירם
הכתוב
,
להפריש
ייחוסי
שעיר
ועשו
,
כי
ישראל
יְצֻוּוּ
על
בני
עשו
(ראה
דב'
ב
,
ד
-
ה).
החרי
-
כמו
"חורי
יהודה"
(יר'
כז
,
כ)
,
וטעמו:
גדולים.
ויתכן
להיות
מגזרת
"ואורגים
חורי"
(יש'
יט
,
ט)
-
שהוא
לבן;
וכן
התרגום
(ראה
יר'
כז
,
כ;
ת"י).
ונמשלו
הסגנים
בלובן
,
בעבור
שאין
בעינים
כמוהו
,
והוא
כאור;
והפך
זה:
"בל
יתיצב
לפני
חשוכים"
(מש'
כב
,
כט).
רמב"ן:
אלה
בני
שעיר
החורי.
החורי
-
שם
איש
היה
,
אבי
אומה
קדמונית
,
תקרא
על
שמו
,
כמו
האמורי
והפרזי
,
כמו
שנאמר
"אשר
השמיד
את
החורי
מפניהם"
(דב'
ב
,
כב)
,
ונקרא
שעיר
על
שם
הארץ
שנקראת
'שעיר'.
והשם
הזה
היה
לארץ
מן
עשו
,
שהוא
"איש
שעיר"
(בר'
כז
,
יא)
,
מיום
שהלך
שם
,
וכן
שם
'אדום'
ממנו
היה;
אבל
הכתוב
יפריש
ביניהם
,
כי
אלה
הם
בני
שעיר
החורי
שהיו
יושבי
הארץ
למבראשונה
,
לא
בני
שעיר
האדומי
אשר
בא
שם.
ועוד
אפרש
ייחוס
החורי
במשנה
תורה
(דב'
ב
,
י)
,
בעזרת
האל.
וכתב
רבי
אברהם:
הזכיר
הכתוב
זה
,
להפריש
יחוסי
שעיר
ועשו
,
כי
ישראל
יצֻוו
על
בני
עשו.
ורבנו
שלמה
כתב
(להלן
,
כד):
לא
הוזקק
לכתוב
משפחות
החורי
,
אלא
מפני
תמנע
,
להודיע
גדולת
אברהם.
רד"ק:
אלה
בני
שעיר
החרי
יושבי
הארץ
-
שהיו
יושבי
הארץ
מתחלה
,
קודם
שבאו
בארץ
בני
עשו
ותולדותיו.
והיה
הספור
הזה
להודיע
,
כי
ליי'
הארץ
ומלואה
(ע"פ
תה'
כד
,
א);
נוטלה
מזה
ונותנה
לזה.
ואלה
היו
יושבי
הארץ
מתחלה
,
והאל
הורישם
מפני
עשו
ובניו.
בבראשית
רבה
(?
ראה
שבת
פה
,
ב):
החרי
-
שהיו
מריחין
הארץ;
יושבי
הארץ
-
שהיו
בקיאים
בארץ.
מריחים
ואומרים:
מלא
קנה
מזו
לזתים;
מלא
קנה
מזו
לגפנים.