תנ"ך - לשלמה׀
ס
אלהים
משפטיך
למלך
תן
וצדקתך
לבן־מלך:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
לִשְׁלֹמֹ֨ה׀
ס
אֱֽלֹהִ֗ים
מִ֭שְׁפָּטֶיךָ
לְמֶ֣לֶךְ
תֵּ֑ן
וְצִדְקָתְךָ֥
לְבֶן־מֶֽלֶךְ:
(תהלים פרק עב פסוק א)
לִשְׁלֹמֹה׀
ס
אֱלֹהִים
מִשְׁפָּטֶיךָ
לְמֶלֶךְ
תֵּן
וְצִדְקָתְךָ
לְבֶן־מֶלֶךְ:
(תהלים פרק עב פסוק א)
לשלמה׀
ס
אלהים
משפטיך
למלך
תן
וצדקתך
לבן־מלך:
(תהלים פרק עב פסוק א)
לשלמה׀
ס
אלהים
משפטיך
למלך
תן
וצדקתך
לבן־מלך:
(תהלים פרק עב פסוק א)
תרגום תהלים:
עַל
יְדוֹי
דִּשְׁלֹמֹה
אִיתְאֲמַר
בִּנְבוּאָה
אֱלָהָא
הִילְכַת
דִּינָיָיךְ
לְמַלְכָּא
מְשִׁיחָא
הַב
וְצִדְקְתָךְ
לִבְרֵיהּ
דְּדָוִד
מַלְכָּא
:
רש"י:
לשלמה.
אלהים
-
על
שלמה
בנו
התפלל
תפלה
זו
,
שצפה
ברוח
הקודש
,
שהוא
עתיד
לשאול
מאת
הקדוש
ברוך
הוא
לב
להבין
לשמוע
משפט
(ראה
מ"א
ג
,
ט).
משפטיך
-
חכמת
דיניך
שצוית
בתורה.
וצדקתך
-
לצדק
את
הדין;
מלך
ובן
מלך
-
שניהם
בשלמה
אמורים
(ראה
שו"ט
עב
,
ב).
דבר
אחר
(שם
,
ג):
משפטיך
למלך
תן
-
הייסורים
יהו
כלים
בי
,
והצדקה
-
עשה
לבני
,
שיהיה
שלום
בימיו.
ראב"ע תהלים פירוש א:
לשלמה.
למלך
תן
-
נבואת
דוד
או
אחד
המשוררים
,
על
שלמה
או
על
משיח.
והוא
אות
למ"ד
כמו
'בעבור';
כמו
"וללוי
אמר"
(דב'
לג
,
ח)
,
כי
"תומיך
ואוריך"
(שם)
-
לנכח
השם.
והחל:
אלהים
-
בעבור
משפטיך
,
והטעם:
שהשם
נתן
לו
רשות
לעשות
משפטי
אלהים.
וככה
וצדקתך
-
שיהיה
שופט
צדק;
וככה
פירוש
ידין.
וטעם
וענייך
-
שהשרים
גם
העשירים
יתגברו
עליהם.
רד"ק:
לשלמה
אלהים
משפטיך
למלך
תן
וצדקתך
לבן
מלך.
זה
המזמור
חברו
דוד
על
שלמה
בנו
כשהמליכו.
לפיכך
אמר
בסוף
המזמור
"כלו
תפלות
דוד
בן
ישי"
(להלן
,
כ)
,
כי
בסוף
ימיו
היה
זה;
שהיה
שוכב
במטתו
,
ולא
קרה
לו
דבר
אחר
כן
שיאמר
מזמור
עליו
,
ובזה
המזמור
כלו
תפלותיו
ומזמוריו.
וסוף
הספר
האחד
מחמשה
ספרים
שבספר
הזה
,
הוא
זה
המזמור.
ולא
סדרוהו
המסדרים
שיהיה
זה
הספר
האחרון
,
כי
ראוי
לחתום
הספר
בדברי
הלולים
במזמורי
"הללויה"
(תה'
קמו
-
נ)
,
ובעבור
כי
המזמורים
ההם
לעתיד
,
בשוב
ישראל
מהגלות.
ויש
מפרשים
זה
המזמור
(ראה
שו"ט
עב
,
ו;
ראב"ע)
על
המלך
המשיח
,
וכן
קְרָאו
בספר
שיר
השירים
'שלמה':
"האלף
לך
שלמה"
(שה"ש
ח
,
יב).
ואמר:
משפטיך
למלך
תן
,
כלומר
,
שידין
כמשפטיך
,
שלא
ישגה
במשפטו;
תן
לו
דעת
ובינה
לשפט
במשפט
ובצדק.
והפסוק
השני
-
פירוש
הראשון.
וצדקתך
-
פרושו:
ישרך
,
שידין
ביושר.
וטעם
לבן
מלך
-
כי
המלוכה
,
אתה
צוית
אותה
לו
ולאביו;
וכיון
שבמצותך
ימלך
,
תן
לו
שיהיה
מלך
צדק.
ובדרש
(שו"ט
עב
,
ב):
משפטיך
למלך
תן
-
כשם
שאתה
דן
בלא
עדים
והתראה
,
כך
שלמה
בני
יהיה
דן
בלא
עדים
והתראה.
אמר
לו
הקדוש
ברוך
הוא:
חייך
,
כך
אני
עושה!
שנאמר
"וישב
שלמה
על
כסא
יי'"
(דה"א
כט
,
כג)
-
וכי
אפשר
לבשר
ודם
לישב
על
כסאו?
והלא
כתוב
"כורסייה
שביבין
דינור"
(דנ'
ז
,
ט)?!
אלא
מה
הוא
"על
כסא
יי'"?
שדן
דין
כיוצרו
בלא
עדים
ובלא
התראה
,
כמו
דינן
של
זונות
(ראה
מ"א
ג
,
טז
-
כז).
ואם
על
המלך
המשיח
-
כמו
שכתוב
"לא
למראה
עיניו
ישפוט"
(יש'
יא
,
ג).
ר' מנחם המאירי:
לשלמה
אלהים
וכו'.
זה
המזמור
-
עִקר
הענין
בו
,
שנאמר
בסוף
ימיו
,
כשרצה
להמליך
את
שלמה
,
והתפלל
לאל
על
הצלחת
מלכותו.
והוא
ענין
"כלו
תפלות
דוד
בן
ישי"
(להלן
,
כ)
,
כי
בעת
חולי
המות
אמרוֹ.
והיה
ראוי
להיות
מאוחר
שבמזמורים
,
אלא
שהמזמורים
לא
נכתבו
על
סדר
המעשים;
או
שלא
רצו
להשלים
הספר
אלא
בחלק
המזמורים
שכלם
שבח
לאל
וספור
נפלאותיו.
ויש
מפרשים
אותו
(ראה
ראב"ע
ורד"ק)
על
מלך
המשיח
,
והתייחס
לשלמה
על
רמז
'שלימות'.
ומכל
מקום
,
עיקר
הדברים
-
שעל
שלמה
נאמר.
ואמר:
לשלמה
,
אלהים
-
כלומר:
על
שלמה
,
שאני
ממליכו
אחרי
,
מתפלל
לפניך.
וקראוֹ
מלך
-
על
שהיה
בדעתו
להמליכו
,
ובן
מלך
-
על
שהיה
הוא
חי
עדיין.
ואמר:
משפטיך
למלך
תן
-
כלומר
,
שתתן
לו
שכל
ובינה
עד
שיהיו
משפטיו
ביושר
,
עד
שידמו
משפטיו
למשפטיך.
ר' ישעיה מטראני:
לשלמה
אלהים
משפטיך
-
נבואת
דוד
,
שנתנבא
על
שלמה
בנו
והתפלל
עליו.
משפטיך
-
חכמת
דיניך
תן
לשלמה
המלך
,
שישפוט
העם
במישור.
וצדקתך
תלמד
לשלמה
,
שהוא
בן
מלך.