תנ"ך - רצון
מלכים
שפתי־צדק
ודבר
ישרים
יאהב:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
רְצ֣וֹן
מְ֭לָכִים
שִׂפְתֵי־צֶ֑דֶק
וְדֹבֵ֖ר
יְשָׁרִ֣ים
יֶאֱהָֽב:
(משלי פרק טז פסוק יג)
רְצוֹן
מְלָכִים
שִׂפְתֵי־צֶדֶק
וְדֹבֵר
יְשָׁרִים
יֶאֱהָב:
(משלי פרק טז פסוק יג)
רצון
מלכים
שפתי־צדק
ודבר
ישרים
יאהב:
(משלי פרק טז פסוק יג)
רצון
מלכים
שפתי־צדק
ודבר
ישרים
יאהב:
(משלי פרק טז פסוק יג)
עין המסורה:
רצון
-
ג':
תה'
קמה
,
יט;
מש'
יד
,
לה;
טז
,
יג.
וחד:
ורצון
-
דב'
לג
,
טז.
ודבר
-
ה'
(וחסר):
יש'
לג
,
טו;
עמ'
ה
,
י;
תה'
טו
,
ב;
מש'
טז
,
יג;
אס'
י
,
ג.
רד"ק:
רצון
מלכים
שפת
צדק
-
וגם
ראוי
להם
לאהב
דברי
היושר
ולקרב
דובריהם
אליו;
וכפל
ואמר
,
כי
ראוי
לאהב
האנשים
אשר
אין
בשפתיהם
עולה.
רלב"ג:
רצון
מלכים
שפתי
צדק
-
הנה
רצון
מלכים
הוא
שפתי
צדק
,
במה
שיעידו
בעדות
בספורי
הקודמים
,
כמו
שיצטרך
זה
בחכמות
,
אשר
לא
תשלם
העמידה
על
מה
שיצטרך
לעמוד
עליו
מן
החוש
בהם
כי
אם
בזמן
ארוך
נפלא
,
יעבר
החיים
האנושיים
,
כמו
הענין
בחכמת
הכוכבים
ובהרבה
מהדברים
הטבעיים.
ומי
שהוא
דובר
ישרים
יאהב
,
כי
היושר
בדברים
יישירוהו
למצוא
האמת
במה
שיחקר
בו.
ר' משה קמחי:
תועבת
מלכים;
רצון;
חמת
מלך;
באור;
קנה
חכמה
-
חמשה
פסוקים
דבקים.
יאהב
-
כל
אחד
מהמלכים.
מלקוש
-
הוא
המטר
האחרון;
וכן
הפירוש:
המלכים
ראויים
לתעב
עושה
רשע
,
כי
בעבור
הצדק
שיעשו
יכון
כסאם
וירצו
דובר
הצדק.
ומלת
ישרים
-
תאר;
וכן
הוא:
ודובר
אמרים
ישרים
יאהב
המלך
,
כי
חמתו
כחמת
מלאכי
מות
,
שימיתו
פתאום
הרשעים.
ואיש
חכם
יכפרנה
-
יבטלנה
וישיב
חמתו
מעליו.
ובְאוֹרוֹ
שיאיר
פניו
על
החכם
,
יש
חיים.
ורצונו
-
שירצהו
,
כעב
מלקוש
-
שיצמיח
הלקש.
וקנין
חכמה
מה
טוב
לחכם
,
כי
בה
יבטל
חמת
המלך.
חרוץ
-
שם
תאר.
ויתכן
שיקרא
כן
לזהב
שאינו
מזוקק
,
וטעמו
גזור
מלשון
"אתה
חרצת"
(מ"א
כ
,
מ)
,
שטעמו:
גזרת
דינך.
או
חרוץ
-
שם
הזהב
,
כי
יש
לו
שמות
רבים;
כמו
"בצר"
(איוב
כב
,
כד)
,
"כתם"
(מש'
כה
,
יב)
,
"חרוץ"
(מש'
ג
,
יד)
,
"זהב"
(מש'
יא
,
כב).
ר' מנחם המאירי:
(בכתב
היד
מוצגים
כאן
הפסוקים
יב
-
טז).
כל
אלו
הפסוקים
הערה
המונית
להשמר
מן
החמסים
וממיני
הנזקים
,
עד
שלא
תקרנו
חמת
מלך
לרוע
הנהגתו
וסכלותו;
ותגיענו
אהבתו
ורצונו
מצד
ישרו
וחכמתו.
ואמר
על
זאת:
תועבת
מלכים
עשות
רשע
,
רוצה
לומר
,
שעשיית
הרשע
מתועב
בעיניהם
,
כי
ביושר
ובצדקה
יכון
כסא
מלכותם;
ובהפך
,
באהבת
הרשע
ישפיל
הכסא
ויתפרק.
לכן
רצונם
בשפתי
צדק;
וכל
אחד
מהם
יאהב
כל
מי
שהוא
דובר
ישרים
,
רוצה
לומר:
אמרים
ישרים.
וההפך
,
שישנא
כל
דובר
שקרים
,
ותבער
בו
חמתו;
ועל
זה
אמר:
חמת
מלך
מלאכי
מות
,
רוצה
לומר
,
שלרוב
כעסו
יצוה
במיתתו
בפתע.
אבל
ואיש
חכם
יכפרנה
-
רוצה
לומר:
יעבירנה
,
וישוך
כעסו
בנועם
דבריו;
אם
היועץ
למתק
עצתו
,
אם
בעל
הריב
לנועם
התנצלותו.
ובהפך
אמרו:
חמת
מלך
מלאכי
מות.
ואמר:
באור
פני
מלך
חיים
-
כלומר:
כשיאיר
המלך
פניו
אליו
,
בהסברת
פניו
הוראת
חיים.
וברצונו
,
רוצה
לומר:
בפיוסו
,
כשהמלך
מראה
עצמו
מפוייס
ממנו
,
אז
הוא
כעב
מלקוש
,
רוצה
לומר:
כעב
הנותן
מטר
אחר
העצירה.
ומלקוש
,
יאמר
על
המטר
המאוחר;
וכמו
שהעב
ההוא
משמח
לבות
בני
אדם
,
כן
רצון
המלך
ופיוסו.
ומצד
שעיקר
הפיוס
והרצון
הוא
מצד
החכמה
,
אמר
גם
כן:
קנות
(לפנינו:
קנה)
חכמה
מה
טוב
מחרוץ
,
רוצה
לומר:
מזהב
,
וקנות
בינה
נבחר
מכסף;
והוא
כפל
ענין.
ובדרך
נסתר
קרא
שלמות
המדות
צדקה
ושפתי
צדק
ודברי
ישרים
,
וקרא
עשות
רשע:
חמת
המלך
,
רוצה
לומר:
התרחק
ממנו
,
כי
הריחוק
הוא
הקצף
הגדול.
ואור
פני
המלך
הוא
ההתקרב
אליו
,
כענין
"יאר
יי'
פניו
אליך"
(במ'
ו
,
כה).
ומלכים
,
לשון
רבים
,
על
החכמים
השלימים
המשפיעים
לזולתם
בדמותם
ובצלמם.
וכסא
יאמר
על
מעלת
השלמות
והתנשאותו;
וידוע
שבשלמות
המדות
יכון
כסא
השלימות
האחרון
,
והדברים
נמשכים
על
זה
כסדר.
ויש
מפרשים
לדרך
נגלה
,
שאלו
הפסוקים
הערה
אל
המלכים
,
להזהירם
על
היושר
ועל
המשפט
ולהזהר
מהכעס
שלא
במקומו
,
ולמשוך
לב
העם
בהסברת
פניו;
ובזה
ירום
הודו
ותנשא
מלכותו
,
וימצא
אז
כי
טובה
חכמתו
מחרוץ
ומפז.
ותועבת
מלכים
פירושו
,
שדבר
מתועב
הוא
להם
עשיית
הרשע
,
כמאמר
החכם
שאמר:
היושר
מדה
משובחת
לכל
אדם
,
ויותר
במלכים
,
כענין
"מלך
במשפט
יעמיד
ארץ"
(מש'
כט
,
ד).
וכן
רצון
מלכים
-
רוצה
לומר:
פיוס
העם
ממנו
הוא
,
בהיות
שפתיו
צדק
,
ושיאהב
דובר
ישרים.
והזהירו
מן
הכעס
הבלתי
נאות
,
והודיעו
כי
הוא
גורם
סבות
מזיקות
מאוד
עד
שהוא
כמלאך
מות.
והזהירו
עוד
,
שאם
הגבירה
רתיחת
טבעו
לכעוס
,
יהיה
נוח
לרצות
,
וכל
שכן
בתוכחת
החכם
ועצתו;
ושימשוך
לב
העם
באור
פניו.