תנ"ך - ואיש
כי
יכה
כל־נפש
אדם
מות
יומת:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וְאִ֕ישׁ
כִּ֥י
יַכֶּ֖ה
כָּל־נֶ֣פֶשׁ
אָדָ֑ם
מ֖וֹת
יוּמָֽת:
(ויקרא פרק כד פסוק יז)
וְאִישׁ
כִּי
יַכֶּה
כָּל־נֶפֶשׁ
אָדָם
מוֹת
יוּמָת:
(ויקרא פרק כד פסוק יז)
ואיש
כי
יכה
כל־נפש
אדם
מות
יומת:
(ויקרא פרק כד פסוק יז)
ואיש
כי
יכה
כל־נפש
אדם
מות
יומת:
(ויקרא פרק כד פסוק יז)
תרגום אונקלוס:
וּגבַר
אֲרֵי
יִקטוֹל
כָּל
נַפשָׁא
דֶאֱנָשָׁא
אִתקָטָלָא
יִתקְטִיל
:
רש"י:
ואיש
כי
יכה
-
לפי
שנאמר
"מכה
איש
ומת"
(שמ'
כא
,
יב)
,
אין
לי
אלא
שהרג
את
האיש
,
אשה
וקטן
מניין?
תלמוד
לומר:
כל
נפש
אדם
(ראה
תו"כ
אמור
פרשתא
יד
פרק
כ
,
א).
ראב"ע:
ויתכן
,
שהכו
אלה
הנצים
זה
את
זה
(ראה
לעיל
,
י)
,
על
כן
נכתבה
זאת
הפרשה.
וכבר
הזכירהּ
(ראה
שמ'
כא
,
יב
-
כז)
,
רק
הוסיף
"כגר
כאזרח
יהיה"
(להלן
,
כב).
והחל
כי
יכה
כל
נפש
אדם
-
בזדון
,
ולא
במלחמה;
מגר
או
אזרח.
ר' יוסף בכור שור:
ואיש
כי
יכה
כל
נפש
אדם
-
כלומר:
אף
עלבונם
אני
תובע.
מענוותנותו
של
הקדוש
ברוך
הוא
בא
להשמיענו
,
כי
הוא
תובע
עלבון
עמו
,
ולא
(?)
כמו
שלו.
ואפילו
לא
חיסר
אלא
בהמתכם
,
דכתיב:
מכה
נפש
בהמה
ישלמנה
-
מלמד
,
שהבעלים
מטפלים
בנבילה
(ראה
ב"ק
י
,
ב).
רלב"ג:
ואיש
כי
יכה
כל
נפש
אדם
מות
יומת
-
כבר
נתבאר
בפרשת
'ואלה
המשפטים'
(שמ'
כא
,
יב)
שזה
הדין
הוא
בהורג
אחד
מאנשי
התורה.
ושם
נתבאר
(התועלת
הראשון
השורש
הראשון)
שזאת
המיתה
היא
בסיף.