תנ"ך - לא
תטה
משפט
גר
יתום
ולא
תחבל
בגד
אלמנה:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
לֹ֣א
תַטֶּ֔ה
מִשְׁפַּ֖ט
גֵּ֣ר
יָת֑וֹם
וְלֹ֣א
תַחֲבֹ֔ל
בֶּ֖גֶד
אַלְמָנָֽה:
(דברים פרק כד פסוק יז)
לֹא
תַטֶּה
מִשְׁפַּט
גֵּר
יָתוֹם
וְלֹא
תַחֲבֹל
בֶּגֶד
אַלְמָנָה:
(דברים פרק כד פסוק יז)
לא
תטה
משפט
גר
יתום
ולא
תחבל
בגד
אלמנה:
(דברים פרק כד פסוק יז)
לא
תטה
משפט
גר
יתום
ולא
תחבל
בגד
אלמנה:
(דברים פרק כד פסוק יז)
תרגום אונקלוס:
לָא
תַצלֵי
דִּין
גִּיוֹר
יִיתַם
וְלָא
תִסַב
מִשׁכּוֹנָא
כְּסוּת
אַרמְלָא
:
רש"י:
לא
תטה
משפט
גר
יתום
-
ועל
העשיר
כבר
הוזהר:
"לא
תטה
משפט"
(דב'
טז
,
יט).
ושָנה
בעני
,
לעבור
עליו
בשני
'לאוין';
לפי
שנקל
להטות
משפט
עני
יותר
משל
עשיר
,
לכך
הזהיר
ושָנה
עליו
(ראה
ספ"ד
רפא).
לא
תחבל...
-
[בין
ענייה
ובין
עשירה]
שלא
בשעת
הלואה.
ר' יוסף בכור שור:
לא
תטה
משפט
גר
יתום
ואלמנה
-
דבר
הכתוב
בהווה
,
והוא
הדין
לכל
אדם;
אלא
באֵילו
הזהיר
טפי
,
לפי
שרשעים
רגילין
להטות
משפטן.
ולא
תחבול
בגד
אלמנה
-
לא
שנא
ענייה
ולא
שנא
עשירה
(ראה
משנה
ב"מ
ט
,
יג)
,
דלית
לן
דרבי
שמעון
(ראה
ב"מ
קטו
,
א)
,
דדריש
טעמא
דקרא:
דמשום
'לא
תַשִׂיא
להם
שם
רע'
הוא;
ואינו
מדבר
כי
אם
בענייה
,
שחייב
להחזיר
לה
,
והולך
תדיר
ומַשִׂיאה
שם
רע.
רלב"ג:
לא
תטה
משפט
גר
יתום
-
רוצה
לומר:
גר
צדק
ויתום.
והזהיר
עליהם
מלהטות
משפטם
,
כי
לשפלותם
אולי
לא
יזהר
הדיין
מלהטות
משפטם
,
כי
אין
בשער
עזרתם
(ע"פ
איוב
לא
,
כא)
,
ולזה
הוסיף
זאת
האזהרה
לדיין
עליהם.
ולא
תחבול
בגד
אלמנה
-
בין
ענייה
בין
עשירה
,
ואפילו
ברצונה
,
ואפילו
בשעת
הלואה.
ואם
לקח
המשכון
ממנה
חייב
להחזירו
לה.
והנה
חמלה
התורה
עליה
לשפלותה
ולדאבונה
,
עם
שזה
יביא
לפעמים
לידי
זמה
,
במה
שימשך
מזה
מחיוב
השבת
משכונה
של
יום
ביום
ושל
לילה
בלילה.