תנ"ך - ואלה
שמות
אלופי
עשו
למשפחתם
למקמתם
בשמתם
אלוף
תמנע
אלוף
עלוה
אלוף
יתת:
יש ללחוץ על אחת הכותרות בצד ימין כדי לפתוח את מסך העיון בתנ"ך שבו יופיע כל הפרק בתצורה המתאימה לכותרת
עוד...(לדוגמה לחיצה על "תיקון קוראים" תפתח את הפרק בתצורת "תיקון קוראים" - טקסט עם ניקוד וטעמים ולצידו טקסט ללא ניקוד וטעמים בפונט סת"ם. לחיצה על אחד מהפרשנים תפתח את הפרק עם טקסט, ניקוד וטעמים ולצידו הפירוש של אותו פרשן וכו')
וְ֠אֵלֶּה
שְׁמ֞וֹת
אַלּוּפֵ֤י
עֵשָׂו֙
לְמִשְׁפְּחֹתָ֔ם
לִמְקֹמֹתָ֖ם
בִּשְׁמֹתָ֑ם
אַלּ֥וּף
תִּמְנָ֛ע
אַלּ֥וּף
עַֽלְוָ֖ה
אַלּ֥וּף
יְתֵֽת:
(בראשית פרק לו פסוק מ)
וְאֵלֶּה
שְׁמוֹת
אַלּוּפֵי
עֵשָׂו
לְמִשְׁפְּחֹתָם
לִמְקֹמֹתָם
בִּשְׁמֹתָם
אַלּוּף
תִּמְנָע
אַלּוּף
עַלְוָה
אַלּוּף
יְתֵת:
(בראשית פרק לו פסוק מ)
ואלה
שמות
אלופי
עשו
למשפחתם
למקמתם
בשמתם
אלוף
תמנע
אלוף
עלוה
אלוף
יתת:
(בראשית פרק לו פסוק מ)
ואלה
שמות
אלופי
עשו
למשפחתם
למקמתם
בשמתם
אלוף
תמנע
אלוף
עלוה
אלוף
יתת:
(בראשית פרק לו פסוק מ)
תרגום אונקלוס:
וְאִלֵין
שְׁמָהָת
רַברְבֵי
עֵשָׂו
לְזַרעֲיָתְהוֹן
לְאַתרֵיהוֹן
בִּשׁמָהָתְהוֹן
רַבָּא
תִמנָע
רַבָּא
עַלוָה
רַבָּא
יְתֵית
:
עין המסורה:
ואלה
שמות
-
י'
בתורה:
בר'
כה
,
יג;
לו
,
מ;
מו
,
ח;
שמ'
א
,
א;
ו
,
טז;
במ'
א
,
ה;
ג
,
ב
,
יח;
כז
,
א;
לד
,
יט.
למקמתם
-
ב'
,
חד
חסר
וחד
מלא
(בלישנא):
בר'
לו
,
מ;
נחמ'
יב
,
כז.
עלוה
-
ג'
(בשני
לשונות):
בר'
לו
,
מ;
הו'
י
,
ט;
דה"א
א
,
נא.
רש"י:
ואלה
שמות
אלופי
עשו
-
שנקראו
על
שם
מדינותיהם
לאחר
שמת
הדד
ופסקה
מהם
מלכות;
והראשונים
הנזכרים
למעלה
הן
שמות
תולדותם;
וכן
מפורש
בדברי
הימים
"וימת
הדד
ויהיו
אלופי
אדום
אלוף
תמנע"
וגו'
(דה"א
א
,
נא).
רשב"ם:
ואלה
שמות
אלופי
עשו
למשפחותם
למקומותם
-
באלופים
הללו
מזכיר
מקצתם
של
אלופים
הנאמרים
למעלה
,
בני
עשו
(לעיל
,
טו
-
יט).
ויש
לומר
,
שלבסוף
נעשו
אילו
האחרונים
עיקר
,
להיות
אלופי
עיר
ועיר
,
דכתיב
כאן:
למקומותם
,
"בארץ
אחוזתם"
(להלן
,
מג);
וראיה
לדברי
,
שכל
פרשיות
בני
עשו
ובני
שעיר
והמלכים
אשר
מלכו
,
עד
סוף
הפרשה
כולה
,
הנם
כתובים
בדברי
הימים
(דה"א
א
,
לה
-
נד)
,
ופרשת
אלופי
בני
עשו
הראשונה
אינה
נזכרת
שם
כלל
,
כי
אם
אלופי
פרשה
שנייה
לבד.
ראב"ע פירוש א - הקצר:
וטעם
ואלה
שמות
אלופי
עשו...
למקומותם
-
שיש
להם
היום
מקומות
ידועים.
ואלה
דברי
משה.
ואלה
הנזכרים
הם
בני
האלופים
הכתובים
למעלה
,
ולא
הזכיר
כי
אם
מי
שיש
לו
מקום.
ותמנע
במקום
הזה
-
זכר
(ראה
לעיל
,
יב)
,
כי
יש
לנו
שמות
רבים
לזכר
ולנקבה
שוים;
וכן
אהליבמה
(ראה
לעיל
,
ב).
או
יהי
הפירוש
להיות
אלוף
נוסף
,
ויהי
כן:
אלוף
תמנע
,
שהיתה
פילגש
אליפז
(ראה
לעיל
,
יב)
,
אלה
הם
אלופיה:
עלוה
גם
יתת.
והנה
אלה
נשיאי
עמלק
(ראה
לעיל
,
יב).
ואלופי
אהליבמה
היו
שבעה
בימי
משה
,
אנשי
מקומות
,
על
כן
הוסיף
לבאר:
למושבותם.
ר' יוסף בכור שור:
ואלה...
אלופי
עשו...
למקומותם
-
למעלה
(פס'
טו
-
יח)
חישב
אלופי
המשפחות
,
ועכשיו
מונה
אלופי
העיירות
,
ולכך
אמר:
למקומותם.
וכל
אלו
שמות
ערים
הם;
ופעמים
ששם
האדם
ושם
העיר
אחד
,
כגון
אלוף
קנז
אלוף
תימן
,
שתמצא
כאן
ולמעלה
(לעיל
,
טו).
ובכל
מלכי
אדום
לא
תמצא
מלך
בן
מלך
,
ועל
כן
אמרו
רבותינו
(ע"ז
י
,
א):
"בזוי
אתה
מאד"
(עו'
א
,
ב)
-
שאין
מעמידין
מלך
בן
מלך.
חפץ
יי'
בידי
יצלח
,
ושלום
יהיה
לי
ברית
מלח
,
ויעריב
שיחי
בטהור
ממולח
,
וישיב
עמו
מחבור
וחלח
(ע"פ
מ"ב
יז
,
ו)
,
ונצר
נתעב
ונאלח
,
מעל
פניך
מלכי
שלח
,
וחייתו
תעבור
בשלח
,
וחץ
כליותיו
ימחץ
ויפלח
,
בסיימי
סדר
'וישלח'.
רמב"ן:
ואלה
שמות
אלופי
עשו
-
מתחלה
מנה
בני
בניו
שהיו
אלופים
בדור
ההוא
(לעיל
,
טו
-
יט)
,
ואחרי
כן
הצליחו
מזרעו
למלוכה
(לעיל
,
לא
-
לט)
,
ואחרי
כן
פסקה
מלכותם
,
וחזרו
ונתנו
את
אלו
אלופים
לראש;
וכך
נאמר
בדברי
הימים
"וימת
הדד
ויהיו
אלופי
אדום...
תמנע"
(דה"א
א
,
נא).
כך
פירש
רבנו
שלמה.
ומה
שאמר
למשפחותם
למקומתם
בשמותם
-
"למושבותם
בארץ
אחוזתם"
(להלן
,
מג)
,
כי
הראשונים
היו
כל
האחים
אלופים
יושבים
כולם
בעיר
אחת
,
מושלים
בעם
כאחד
,
או
כענין
נשיאי
שבט
וראשי
בית
אבות
,
אבל
אלו
אחרונים
היו
אלופים
למשפחותם
,
כי
כל
אחד
היה
אלוף
לכל
משפחות
בני
עשו
ולכל
מקומות
מושבותם
,
והוא
לבדו
יקרא
בדור
'אלוף'
,
אין
אחר
נקרא
כן
בכל
ארץ
אחוזתם
,
כי
היו
כמלכים
לארצם
,
אבל
לא
ישבו
לכסא
להם
ולא
נתנו
עליהם
הדר
מלכות.
ונכתבה
הפרשה
בדרך
נבואה
כדעת
רבים
,
ואיננו
נכון
,
כי
הנבואה
למה
תזכיר
את
אלה?
ועד
אי
זה
זמן
תמנה
ותפסיק
בהם?
אבל
הנכון
,
שכל
אלה
לפני
התורה
,
ונאמר
שמשלו
כאחד;
ויהיה
פירוש
למקומותם
-
שמשל
כל
אחד
במקומו
,
או
שהיה
ממשלתם
זמן
מועט
,
"ושנות
רשעים
תקצורנה"
(מש'
י
,
כז).
רד"ק:
ואלה.
הזכיר
עתה
שמות
אלופי
עשו
,
שהיו
אלופים
אחר
שפסקה
המלכות
הנזכרת
מאדום;
והיו
אחד
עשר
אלופים.
רלב"ג - ביאור הפרשה:
והנה
אלה
האלופים
שזכר
בסוף
הפרשה
,
שהיו
אלופי
עשו
למשפחותם
,
למקומותם
,
למושבותם
בארץ
אחוזתם
,
היו
כן
אחר
שמת
הדד
,
שהיה
המלך
השמיני
,
ולזה
כתוב
בדברי
הימים
"וימת
הדד
ויהיו
אלופי
אדום
אלוף
תמנע
אלוף
עלוה"
(דה"א
א
,
נא);
והם
היו
מפורסמים
בעת
נתינת
התורה
,
והיו
יושבים
במקומות
חלוקים
,
וכל
אחד
מאלו
היה
נשיא
במקומו
על
המשפחה
שהיה
ממנה.
(שתים
עשרה
תועלות
לפרשת
'וישלח'
,
חלק
שני
-
בקובץ
רלב"ג
תועלות).